tisdag 3 juli 2012

Alliansens väg utför med Sverige och dess befolkning

För att fortsätta lite från gårdagens inlägg, Sverigedemokraterna - Ett parti för de rika, om dagspolitiken, med influenser från Almedalen, som även tog upp en del om Miljöpartiet och deras nya förslag.


Det går inte att säga annat än att det varit ett hårt år för moderaterna och att det partiet åtminstone utåt sett försökt förändra sig från forna tiders betonghöger. Det är ingen som blir förvånad över att färre litar på alliansen.


Men den mesta skillnad tror jag ärligt talat att det är försvaret som har råkat ut för. För det tidigare så försvarsvänliga moderaterna agerar nu betydligt värre än alla andra partier.


Jag har själv lite kluven syn på försvaret, som bland annat vägrade göra lumpen, och ifrågasätter många gånger nyttan av den, med tanke på Sveriges fredliga historia. Ännu mer kan man ifrågasätta den utifrån att vi istället för att lägga pengar på försvaret, lägger pengar på att åka till exempelvis Afghanistan...


Någonstans tror jag att jag har förändrat mig lite under åren och konstaterat att vi sannolikt behöver ett försvar hur vi än vänder och vrider på det. Men det tycks vi inte få av moderaterna.


Däremot är frågan om vi för tillfället inte ska satsa mer på jobben och infrastrukturen, än att satsa på militären.


Mest undrar jag ändå om inte regeringen Reinfeldt funderar på de dåliga siffrorna i opinionen, även om det främst drabbar de mindre partierna i regeringen, som ärligt talat inte har någon politik alls längre att tala om...

Jag tror också att det är ett stort hot att allmänheten, eller stora delar av den, att vården inte blivit bättre för allmänheten, utan enbart för de som kan tjäna pengar på den. Eller för att hålla låga skatter, så man låter larm ersättas av bjällror...

Utöver vården så tycker jag att nedmonteringen av skolan är den absolut värsta förändringen som regeringen har åstadkommit.

Konstaterandet att grundskolan är den enda chansen för barn och unga att nå någonstans i livet är direkt skrämmande. Jag tror alla känner flera personer som inte var mogna nog under sin grundskole- eller gymnasietid för att tillgodogöra sig tillräckligt med kunskaper för att kunna få en vettig utbildning eller vettigt jobb därefter.

Alliansen har hela tiden avlövat de utbildningar som finns därefter, från komvux till mer yrkesinriktade utbildningar. Man måste hela tiden kunna förändra vuxenutbildandet i alla former, efter vad som faktiskt efterfrågas av arbetsmarknaden. Här tycks alliansen helt tappat greppet både mot skolan och företagarna. För vem tror på allvar att betyg från lägre ålder hjälper de som har det svårt i skolan?

Men vem är förvånad, för satsa inför framtiden har inte varit den starka sidan hos den här regeringen. Det har varit att ge till de rika och ta från de fattiga...

Inte undra på att de unga tappat tro på medmänniskorna.

Vänsterpartiet är fortsatt det enda partiet som är mot snabba och oskattade vinster för privata företag inom skola, vård och omsorg.


media ab ab ab ab ab ab svd svd svd svd svd svd dn dn dn dn dn dn dn hd hd hd hd hd smp smp smp smp smp smp smp smp smpgp gp nsk nsk skd skd skd skd sr


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

4 kommentarer:

  1. För min del blir det troligtvis Vänsterpartiet i nästa val även i riksdagen då piratpartiet verkar självdött och ditt parti är det som är närmast de socialdemokratiska idealen (sorgligt nog)
    Det jag ville kommentera var det du skrev att du inte sett nyttan med försvar/värnplikt. Mitt synsett är att värnplikten var en form av demokratiförsäkring, då en armé som består av folket per definition inte kan användas för att kuva folket, en sådan armé är mer benägen att slänga ut makthavarna än slå ner en folklig revolt. Dessutom gav min egen värnplikt mig verktyg för att hantera att sammarbeta med människor vars värderingar eller personlighet jag inte tål privat och det gav mig en känsla av stolthet för gemenskapen Sverige. Därmed inte sagt att jag ursäktar några fel som begås eller begåtts i rikets namn.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig om att den har nyttan av värnplikt som demokratiförsäkring finns.

    SvaraRadera
  3. Klart som fasen att vi behöver ett försvar. Enda problemet är att det mycket väl kan vara försent nu, ett försvar bygger man inte upp på ett par år utan det tar decennier. Vi har absolut ingen som helst aning om hur världsbilden ser ut om 20-30 år. Sen kommer det komma ett inbördeskrig om inte allt för länge, absolut under din och min livstid i vart fall. Då hade det varit bra med ett försvar istället som nu stå med öppet mål.

    SvaraRadera
  4. Nej det vet vi inte så frågan är om nya JAS behövs och är rätt satsning?

    SvaraRadera